Bericht

Met Schiphol in zee

Geplaatst op 30 september 2019, 22:29 uur

Een goed idee. Hier leest u waarom: Schiphol loopt tegen haar maximaal haalbare capaciteit aan. De Schiphol Group denkt nog tot ongeveer 2030 de capaciteit van Schiphol te kunnen vergroten. Daarna denken ook zij dat de koek op is.
1.     Er is onvoldoende ruimte op de grond om veel vluchten tegelijkertijd te laten starten en landen. Er zijn onvoldoende parallelle start- en landingsbanen en geen ruimte om uit te breiden.
2.     Er is onvoldoende ruimte in de lucht, vliegtuigen maken luchtwervelingen waardoor ze niet veilig veel dichter op elkaar kunnen vliegen.
3.     Er is onvoldoende ruimte om de passagiers en goederenstroom snel en efficiënt af te handelen. De “overslaglijn” is te lang. De overslaglijn is de grens tussen vliegtuigen en pieren. Die lijn is nu zo gelobd dat de tijd van in en uitstapen onaanvaardbaar lang is geworden. De geplande nieuwe pieren verlengen de overslaglijn.
4.     Er is onvoldoende capaciteit in de infrastructuur (wegen, trein en op termijn ook metro) om mensen en goederen van en naar Schiphol te vervoeren. Er zijn nu al files, lange wachttijden en overvolle treinperrons. Een kleine storing kan het hele vliegschema in het honderd laten lopen.
5.     Er zit een grens aan wat de omwonenden kunnen verdragen aan geluid en fijnstof. Schiphol bekort nu al de gezondheid en levensduur van de omwonenden. Recent stond in Nature Communications dat fijnstof ook in de placenta terecht komt en de ontwikkeling van baby’s kan remmen.
 
Veel verder in de verbetering van het huidige Schiphol investeren is water naar de zee dragen. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Het zijn dus dure kunstgrepen die de capaciteit maar matig kunnen verhogen.
Schiphol is nog steeds een belangrijke economische trekker in de regio maar groeit nu al door de “matige” groei langzamer dan het mondiale luchtverkeer. Het mondiale luchtverkeer groeit ongeveer twee keer zo snel als de mondiale economie. Nog maar 9 % van de Chinezen heeft een paspoort….
Nederland is een handels- en vervoersland. Zo is bij voorbeeld Aalsmeer economisch afhankelijk van de bloemenveiling. Die bloemen worden grotendeels door de lucht vervoerd.
In de ons omringende landen wordt begrepen dat er vanwege de efficiëntie een grens zit aan de grootte van een vliegveld. Ze bouwen daar meerdere vliegvelden om de steden. Denk aan Londen en Parijs. In de randstad is daar geen plaats voor.
Al meer dan 30 jaar zijn er plannen voor het verplaatsen van Schiphol naar een kunstmatig eiland voor IJmuiden. Dit vergt durf en visie. Hans de Boer, de voorzitter van de Vereniging Nederlandse Ondernemers is een warm pleitbezorger van Schiphol in zee. De overheid kan samen met de Schiphol Group (voor meer dan 90% in overheidshanden) er voor zorgen dat de BV Nederland kan blijven doen waar ze goed in is. Minister Hoekstra denk al na over een investeringsfonds. Een uitdaging is wel dat de ministeries de inhoudelijke kennis voor zo’n groot project nog niet in huis hebben.

Illustration
 
Deel dit: