Blogpost

Luchtruimherziening en Badhoevedorp

Geplaatst op 29 november 2020, 21:32 uur

Op papier vermindert het vliegtuiglawaai in Badhoevedorp de laatste tijd drastisch, of dat echt zo is kunt U alleen vaststellen.  Er wordt geen vliegtuiglawaai gemeten want Badhoevedorp valt buiten het wettelijk gehinderde gebied.

De indeling van het Nederlandse luchtruim wordt in 2023 herzien. Daarvoor is een Milieu Effect Rapportage (MER) nodig. Hierin worden de milieu effecten van de verandering beschreven en gekeken of de verandering de normen doet overschrijden. De Vereniging Dorpsraad heeft een zienswijze op de MER ingediend opdat er rekening gehouden kan worden met onder andere de geluidsoverlast in Badhoevedorp. De minister van Infrastructuur en Waterstaat leidt dit programma van twee ministeries. De herziening is nodig omdat de capaciteit van het luchtruim, met de huidige indeling, niet meer aansluit bij de groei van de luchtvaart. Bij de uitbreiding van het aantal vluchten wordt ook de gezondheid van de omwonenden meegewogen. Veiligheid, geluid en fijnstof komen aan bod. In 82 bladzijden komt veel aan bod maar om de hete brij wordt kundig heen gedraaid.

Een voorbeeld: de onafhankelijke Onderzoekraad voor de veiligheid heeft onlangs een vernietigend rapport over de veiligheid op Schiphol het licht laten zien. Schiphol is hierin de onveiligste passagiersluchthaven van Europa. In het luchtruimherziening rapport staat er het volgende over: “De Onderzoekraad voor de Veiligheid opereert zelfstandig en onafhankelijk en kan daarom niet worden betrokken bij het programma Luchtruimherziening“.  Dat is knap geformuleerd en zo ontslaan de rapportmakers zichzelf  om ook maar een letter van dit zeer duidelijke inderdaad onafhankelijke rapport over te nemen. Over drones wordt wel uitgeweid, over het gevaar van ganzen of landen met zijwind bij voorbeeld geen woord.

Over fijnstof wordt wel geschreven maar alleen over wettelijk normen. Op een knappe manier  redeneert men de fijnstofproductie over de hele lengte van de vlucht weg. Alleen het eerste stukje van de start en het laatste stukje van de landing wordt meegewogen. De werkelijkheid ligt genuanceerder: Luchtvaartmaatschappijen moeten hun vliegtuigen de laatste jaren anders verven omdat de vervuiling daarboven de lak erger aantast dan ooit tevoren.

Over geluid: Alleen het wettelijk bekende geluid van overvliegende vliegtuigen wordt bij de beschouwing meegenomen. Startende vliegtuigen maken geen geluid in dit rapport en Badhoevedorp ligt niet in het wettelijk gehinderde gebied dus kan dit dorp buiten beschouwing blijven. Over wetenschappelijk onderzoek door de GGD over slaapverstoring in ons dorp geen woord. Men baseert zich op berekeningen door onbewezen algoritmes die zo ingewikkeld zijn dat vrijwel niemand ze kan reproduceren. Er worden wettelijke normen van rijverkeer gebruikt. Vliegtuigen produceren zeker bij de start echter een heel anders, een veel harder en laagfrequent, soort lawaai dan rijverkeer.  Grondgeluid wordt niet geregistreerd vanwege de wettelijke normen. Er zijn nog steeds geen normen voor grondgeluid.

Samenvattend het rapport, dat een afweging mogelijk zou moeten maken tussen vergroten van de capaciteit van het luchtruim versus de veiligheid en gezondheid, lijkt niet erg evenwichtig. Het rapport is knap in elkaar gezet en een voorbeeld van hoe je de democratie, door alleen de regels te volgen, kan uithollen.  De minister zit met een moeilijke afweging: Het algemeen belang, en een economisch belang want ze vertegenwoordigt ook de staat der Nederlanden, de grootaandeelhouder van Schiphol (69%). De korte termijn lijkt te winnen van de lange termijn.

Illustration
grondgeluid = startgeluid
Deel dit:
4 reacties

Ineke Ebbers

vr 27 december 2019 19:21
Prima!! Reaktie, Flip B 👌👍💪

Erik Hoogenboom

za 28 december 2019 10:53
Mooie reactie, jammer dat de zienswijze niet gelinkt is. En volgens mij is Grondgeluid, al het vliegtuig geluid zolang het toestel contact met de grond heeft, dus ook landen/remmen en proefdraaien, maar dit terzijde.

Ger Meijer

za 28 december 2019 15:15
Complimenten aan Flip Bruhl die met deze knappe vakkundige tekst zo duidelijk reageert op wat er gaande is met onderzoeken en publicaties enerzijds en het negeren en als niet-ter-zake-doende afdoen anderzijds.

R. van den Oudenrijn

zo 29 december 2019 09:33
Dank voor de onthullende uitleg. Iets voor de landelijke kranten?